Vecka 25+1

Jag har nu gått in i vecka 26 (25+1).


Barnen...

Nu börjar sista tredjedelen. Det händer inte så mycket utvecklingsmässigt utan barnen ligger och växer och mognar. Många rör sig mycket medan andra är mer stillsamma. Barnen kan känna igen din röst.

Bebisarna kan nu göra mer saker med sina händer, som till exempel knyta dem till nävar och ta tag i och hålla sina fötter. Det är också nu som dom börjar föredra höger eller vänster hand.

Bebisarna sover och är vaken efter en viss rytm under dygnet, något som du också förmodligen märker av.

Redan från vecka 23 har bebisarna en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer. Om bebisarna av någon anledning skulle behöva förlösas nu så skulle det ändå ha en god chans att överleva utanför livmodern, tack vare en enorm utveckling inom neonatalvården.
Respiratorer, monitorer och mediciner kan hjälpa en ännu omogna kroppen att klara sig utanför livmoderns trygga värld.
Bebisarna skulle behöva stanna några månader på sjukhuset eftersom den ännu är mycket mottaglig för infektioner och andra komplikationer.

Vikt 800 gram.


Mamman...
Olika kvinnor har olika magar. På en del börjar det synas först nu medan andra fick mage för länge sen.
En del är nästan helt runda medan andra har mer putmage. Barnen kan trycka mot din blåsa vilket kan göra att du behöver gå på toaletten oftare än vanligt.
Många gravida börjar även få kramp i benen.
Undvik att knipa med tårna eftersom det kan öka cirkulationen och fungera som en utlösande faktor.

Graviditeten kan för många ställa till med matsmältningsbesvär.
Livmodern trycker på tarmarna och hormonet progesteron gör att maten passerar magen långsammare för att öka upptagningen av näring.
Resultatet blir dålig matsmältning och halsbränna.


Åderbråck...
En del kvinnor drabbas av åderbråck under graviditeten.
Åderbråck är slingrande eller knutformiga utvidgningar av vener på underben, lår, slida eller ändtarm (hemorrojder). Det finns några sätt att förebygga åderbråck.


Pappan...

Kanske kan du nu höra fostrets hjärtljud utanpå magen genom att lägga örat mot magen.
Det kan ta lite tid att hitta rätt plats på magen och vinkel på örat, men det går efter ett tag.
Fostrets hjärtljud är avsevärt snabbare än kvinnans, men desto svagare och kan blandas ihop med kurr från mage och tarmar. Det kan vara lättare att höra om man sätter en tom toalettrulle mot magen.


Mvc...
I vecka 25 ungefär är det dags för nästa besök hos barnmorskan.
Även den här gången kontrollerar barnmorskan hur livmodern och barnet växer.
Med ett speciellt måttband mäter hon avståndet mellan blygdbenet och livmoderns överkant.
Barnmorskan kontrollerar också ditt blodtryck och ibland tar hon ett extra urinprov eller blodvärde.
Kanske får ni lyssna på hjärtat genom en ultraljudsförstärkare.

Källa: vardguiden.se, barntotal.se, blimamma.se




Mina kommentarer:
Det blir tyngre och tyngre och nu börjar det synas på vågen också.
Mina största krämpor just nu förrutom värken i revbenen på höger sida,
är att jag har ett ställe på magen där det gör fruktansvärt ont i huden.
Det spänner, sticker, bränner och gör extremt ont iaf.
Smörjer flera gånger i timman just på det stället i hopp om att det ska sluta göra ont.
Annars så verkar dom små fröna må bra där inne för det sparkas, buffas och känns som kullerbyttor...
Hicka tror jag att jag har känt av från "ettan" en gång.

Pussokram...♥ från mig och tvillingarna i magen





Har ni förresten läst om dessa små pojkarna? Kul eller inte?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6373312.ab

 


Kommentarer
Postat av: Sara

Grattis till twinsen :) Vilken fin gravidmage du har!

2010-01-03 @ 12:21:53
URL: http://dolphin.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Hej hej!



Så fin mage du har & vad den har växt :-) Hur mkt har du gått upp? Jag gick upp ca 30 kilo båda gångerna när jag var gravid & då var där bara en :-)

Så jobbigt för dig att du har smärtor, hoppas att det går över snart.



Min kusin fick sina tvillingar för 2,5 vecka sedan var planerade den 18 februari, så det var ju alldeles för tidigt. Men allt är bra med dom :-)

Så häftigt att din kusin oxå ska ha tvillningar.



Mina bilder gör jag i fotoscape, jätte smidigt. Du kan ladda ner det gratis från internet.



Hur går det med packandet?

Ha en bra dag!

Massa kramar till dig & va rädd om dig.



2010-01-05 @ 09:48:19
URL: http://alexeys.blogg.se/
Postat av: Sara

Tack så mycket :) Ja, han älskar att rita :)

2010-01-06 @ 17:26:43
URL: http://dolphin.blogg.se/
Postat av: Tant Kim | Design

Tack så mycket. :)

Nja året började väl sådär. :|

Hoppas ditt började bättre än mitt. ;)

Kramar

2010-01-06 @ 19:42:07
URL: http://tantkim.blogg.se/
Postat av: Anna

När det är såhär såhär jäkla kallt FÅR man gnälla!

Kan också tänka mig att kylan verkligen inte underlättar för en flytt och en gravid kvinna! ler



Jätte söt "liten" mage!



kramkram

2010-01-06 @ 22:41:20
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: NinaÅ-BloggDesigner

Hej, just nu har jag igång en månadens blogg som du har chansen att delta i. Efter ett tag kommer jag utse 5 finalister som sedan folk kan rösta på. vill du kanske bli en av de 5? gå då in på min blogg : http://earthangel.blogg.se/ och skriv ENDAST i månadens blogg inlägget, Tack för mig ^^

2010-01-07 @ 00:52:17
URL: http://earthangel.blogg.se/
Postat av: Lisa

hej gumman!

ja usch vad tiden springer iväg :)

man hinner ju inte med..

det går fort hos dig med ser jag :) spännande!

allt som jag har på min sida är från: familjeliv.se en skitbra sida enligt mig där man kan registrera allt med graviditeten :)

hade den med Oscar med.. supernajs!

fiiin mage har du med, gud vad spännande..

vad tror ni att det blir då?

hoppas att det går bra med huset med, förstår om det kan vara skönt med hus när man skaffar barn!

kramar.

2010-01-07 @ 10:39:56
URL: http://fliza83.blogg.se/
Postat av: Erika

Bukowskikaninerna är från http://minifolk.se/?lang=sv



ha en bra dag!

2010-01-07 @ 11:50:46
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Linda

Det går så fort!

Guu, snart kommer dem.

Du har en riktigt fin gravidmage.



Det är underbart att ha en vän att dela så mycket med. Helt otroligt egentligen.

Även om de flyttar så finns de nära ändå.

Jag har en barndomsvän som för tillfället bor i Spanien. Han är så orolig för mig just nu och kommer "hem" till veckan och ville då se hur jag mådde.

2010-01-07 @ 12:27:57
URL: http://banton.blogg.se/
Postat av: Malin S

Grattis till de två små i magen =) Coolt med twins! Jag hade också ont i huden (under revbenen). Nu i efterhand så kan jag säga att den smärtan faktiskt var den jobbigaste graviditetskrämpan jag hade. Men den försvann efter ett tag faktiskt. Kändes som någon typ av nervsmärta. Usch.

2010-01-09 @ 18:44:36
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se/
Postat av: Jocke

Aaaah, kebabmage... jag vet hur det känns!

2010-01-12 @ 18:13:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
30-åring bosatt vid småländska kusten.
Är gift sedan oktober -08.
Flyttade januari 2010 till hus, som vi renoverade hela undervåningen. Bara resten kvar ;)

Den 7 april 2010 fick vi tillökning av två små underbara varelser vid namn Cornelia & Maximilian.
Här får ni följa mitt liv. =)
Min vardag och livet med tvillingarna.

När du ändå är här skulle du göra mig väldigt glad om du lämnade en kommentar!

♥♥ NÄR TVÅ BLIR FYRA ♥♥
Kontakt: [email protected]