Vecka 23...

Idag går jag in i v.24 (23+0)...

Barnet/en
Barnet är nu så stort att du kan känna de olika kroppsdelarna. Barnet fortsätter lagra fett men huden är ofta rynkig.
Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar hormoner och insulin. Insulin behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler. Barnet börjar även varva perioder av vakenhet och sömn.
Redan nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.

Vikt 600 gram.
Längd: ungefär 29cm från hjässa till häl

Mamma
Du har kanske gått upp fem till sju kilo, eller mer. Många kommenterar magen och säger att den är stor eller liten. Lyssna inte så noga, din barnmorska stämmer av att allt är som det ska. Känner du när barnet hickar? Det kan kännas lite roligt som ett regelbundet pickande som pågår någon minut. Långt ifrån alla känner när barnet hickar.
Ibland känner du kanske stick längs sidan av buken. Detta är livmodern och livmoderbanden som sträcks, så kallade ligamentsmärtor. Smärtan avtar dock snabbt och det är helt ofarligt.

Stress
Känner du dig stressad? När du stressar frigörs hormoner i ditt blod som sedan passerar moderkakan och överförs till barnet. När mammans puls ökar av någon anledning, så ökar också barnets puls. Det kan du märka genom att barnet kan sparka. Vi lever i en stressig värld men försök att leva lite lugnare när du är gravid. Du kan för stunden lugna barnet genom att lugna dig själv, till exempel genom avslappningsövningar och vila. Du kan även försöka stryka över magen.

Pappa/partner
Är du och/eller din partner stressade? Du kan hjälpa henne genom att ni pratar med varandra. Avlasta. Uppmuntra henne att ta det lugnare på jobbet. Försök strukturera upp hemmasysslor, arbetet och planera jobb och ekonomi tillsammans. Har ni behov av det kan ni prata med professionella rådgivare. Hör med mödravården.

Källa; Vårdguiden.se





Ha en trevlig fredagsmys-kväll!

Pussokram...♥







Kommentarer
Postat av: Emma

Oj, såg nu att "Skytten" kommit.. får ta och se den också!



Nu är värmen på så nu slipper vi frysa :)



Ha en trevlig kväll!

kram!

2009-12-18 @ 19:14:33
URL: http://lifeasemmaknowit.blogg.se/
Postat av: Anna

Vilken fin kalas kula gumman! :)



hoppas du har det bra!



kramkram

2009-12-18 @ 20:32:55
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: mina

God eftermiddag gumman...Så fin mage du har..Man tackar för grattis hälsningen.Ha en skön lördag.kram

2009-12-19 @ 12:42:53
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Devinia Euvel

sv; Jag tog ut min tungpiercing då barnmorskan ville de ifall att det skulle bli akutsnitt, nu hade jag visserligen 4mm stav i tungan så den växte inte igen under de få timmar jag var tvungen att ha den ute. Men jag har piercingar i näsan som jag absolut vägrade att ta ut då de också är kända att växa ihop väldigt snabbt, jag drog en fuling och sa att jag behövde gå till en piercare för att kunna ta ut dom och då slapp jag helt enkelt att ta ut dom. :P



Hur snabbt hålet växer igen är olika för olika personer. Det beror väl mest på hur bra läkekött man har och så. Du kan ju alltid testa någon dag att ta ut den en stund och se hur mycket den drar ihop sig, om den ens drar ihop sig.



Men du kan ju prata med din barnmorska och höra med henne/honom hur det är med piercingar i tungan under förlossningen. :)

2009-12-19 @ 19:16:59
URL: http://ultrapid.blogg.se/
Postat av: Lisa

Här har jag inte kikat på ett tag och shit vad tiden går framåt :)

Hur känns det då? Allting bra med magen? Hoppas att det e bra med allt, fin mage har du iaf..

Kram!!

2009-12-19 @ 22:14:57
URL: http://fliza83.blogg.se/
Postat av: therese

hejhej! vad roligt med lite kommentarer :)

Nu ska jag ta o kika lite i din blogg, kul o läsa om en tvillinggraviditet!

2009-12-21 @ 09:11:16
URL: http://[email protected]
Postat av: Lotta

Underbar boning till dina små.

Vacker!

Kramen

2009-12-21 @ 09:45:07
URL: http://steinsdotter.blogg.se/
Postat av: Maria

Vilken fin mage du har!

Hoppas att allt är bra med er & att ni får en bra start på veckan.



Kram Kram

2009-12-21 @ 10:40:59
URL: http://sagafia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
30-åring bosatt vid småländska kusten.
Är gift sedan oktober -08.
Flyttade januari 2010 till hus, som vi renoverade hela undervåningen. Bara resten kvar ;)

Den 7 april 2010 fick vi tillökning av två små underbara varelser vid namn Cornelia & Maximilian.
Här får ni följa mitt liv. =)
Min vardag och livet med tvillingarna.

När du ändå är här skulle du göra mig väldigt glad om du lämnade en kommentar!

♥♥ NÄR TVÅ BLIR FYRA ♥♥
Kontakt: [email protected]