Vecka 20...

Graviditetsvecka 20

 


Mamma...

Du har nu gått halva tiden av dina 40 veckor. Om du tidigare har fött barn känner du nog fosterrörelser - det kan du ha gjort i en eller två veckor.

 

Gravid kvinna vecka 20
Livmodern når i höjd till naveln.
Storleken på magen varierar från kvinna till kvinna.
Om du väntar tvillingar når livmodern oftast redan nu nästan till mitt emellan navel och nedersta revbenet.
Som blivande tvillingmamma bör du försöka ta det extra lugnt nu sista halvan av graviditeten. Vad som är bäst för just dig kan du diskutera med din barnmorska på din mödravårdsmottagning.

Många gravida kvinnor använder alternativa läkemedel mot olika åkommor, eller för att kunna slappna av, till exempel örtmedicin.
Vanligtvis är det ofarligt, men diskutera med din barnmorska innan du börjar ta det.







I vecka 20 är kroppslängden omkring 19 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 350 g.
Fram till vecka 20 är alla barn ungefär lika stora, sedan ökar skillnaderna.

Det växer ut lanugohår på huvudet. Lanugohår är små, tunna, bleka hår utan pigmentering eller med mycket sparsam pigmentering. Stråna är ofta bara någon millimeter långa. Öronen flyttar fram till sidorna av ansiktet.

Spela gärna musik för barnet - gärna samma melodier. Både barn i magen och små barn älskar upprepningar, något som de känner igen. Nyfödda barn känner igen musik de hört under graviditeten. Till exempel kan barnet börja suga intensivare när just den melodin spelas. Läs mer om Fostrets utveckling!




Nu kan du kanske se barnets rörelser under huden på magen. Är det en pojke eller flicka? I folkmun säger man att om den blivande mamman är sugen på något sött så väntar ni en pojke är hon däremot sugen på något surt så är det en flicka.

På många ställen startar nu föräldrautbildning. Vid träffarna pratar ni om graviditeten och förlossningen. På MVC får du information om var, när och hur.



Idag har jag späckat schema.
Först ska jag till frissan och bli fin =)
Sen hem och fixa lite efter det en fika med en kompis jag inte träffat på evigheeeter, ska bli så kul.
Sen hem, byta om, bli fin och göra mig redo för att åka till en arbetskollega om jag hinner och därefter åker vi till Hotell Corallen på årets julbord. Myyyysigt! Hoppas de blir en rolig kväll. Ska väl inte bli för sent ikväll heller, har ju en man som saknar mig här hemma =) Min sötis!
Ha en supertrevlig kväll allihopa!

Pussokram...♥


Kommentarer
Postat av: Anna

Hoppas du får en fin och trevlig kväll med julbord å allt!



kram på dig!

2009-11-27 @ 17:12:14
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: mina

Godmorgon gumman..Nä jag har inte haft sammandragningar så mycket under mina veckor mer än nu på sista tiden.Så mysigt att ni vet vad som gömmer sig där inne..:) Förstår att man vill hålla visa saker för sig själva..Ska ni lägga upp bilder sen här eller hur ska ni göra? Det är nog annorlunda när man bär på tvillingar & det kan nog bli ett annat tryck på magen kan jag tänka mig.Allt är bra med mig & min prins i magen..snart är han hos oss..ska bli så underbart..Ha nu en skön osndag.kram kram kram

2009-12-02 @ 08:43:09
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: mina

God eftermiddag gumman.Ja det är mycket man inte känner till med utvecklingen med våra små barn i magen..men när man läser om det blir man helt glad..Helt fantastigt att det är ett liv i magen på en.Snart är han hos oss.ska bli så underbart att mysa med honom..Hoppas att du mår bra i dag med magen i vädret..Passa på att ta några bilder på magen för det är skoj att titta tillbax på..Ha en skön eftermiddag.rkam kram

2009-12-03 @ 13:48:05
URL: http://blondis81.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
30-åring bosatt vid småländska kusten.
Är gift sedan oktober -08.
Flyttade januari 2010 till hus, som vi renoverade hela undervåningen. Bara resten kvar ;)

Den 7 april 2010 fick vi tillökning av två små underbara varelser vid namn Cornelia & Maximilian.
Här får ni följa mitt liv. =)
Min vardag och livet med tvillingarna.

När du ändå är här skulle du göra mig väldigt glad om du lämnade en kommentar!

♥♥ NÄR TVÅ BLIR FYRA ♥♥
Kontakt: [email protected]