Vecka 30+5

Nu är du 30 veckor gången (eller gravid i 31:e veckan, om du föredrar att räkna så).

Bebisarna:
Bebisarnas lungor och matsmältningssytem är nu nästan färdigutvecklade. Ökningen i längd kan komma att sakta av (bebisarna är ungefär 40 cm lång nu), men dom kommer att lägga på sig vikt ända fram till födseln.

Bebisarna fortsätter att blinka och kan förmodligen se vad som händer inne i livmodern, till exempel skiftande ljusnivåer och rörliga ljuskällor. Om du håller en ficklampa mot magen, kanske bebisarna inte bara vänder sig mot den, utan sträcker sig eventuellt mot ljuset. En del forskare tror att det stimulerar bebisarnas synutveckling om du har magen ”ute” i ljuset. Förvänta dig inte att bebisarna ska ha perfekt syn när de föds, däremot – nyfödda ser bara någorlunda bra på 20-30 centimeters avstånd. Normalseende barn når inte vad vi menar med perfekt syn förrän de är mellan sju och nio år gamla. Bebisarna har nu ögonbryn och ögonfransar.

Nu omges bebisarna av ungefär en liter fostervatten, men det blir mindre när den blir större och det blir trångt.
(Kanske inte stämmer alls med tvillingar, vet ej).
Din expanderande livmoder trycker på diafragman, vilket kan göra att du känner dig andfådd och har svårt att andas ordentligt, men det är en naturlig följd att att det är trångt om utrymmet. Vid ungefär 34 veckor (eller precis innan det är dags att föda, om detta är din andra eller tredje graviditet) kommer den första bebisens huvud att vändas nedåt i bäckenet inför förlossningen.


Mamma:
Din lungkapacitet har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag.
Det behövs både för barnen och för dig själv. Den ansträngning det innebär att vara gravid kan göra dig andfådd. Bebisarna fyller upp större delen av magen. Det kan kännas trångt och tungt.
Många kvinnor samlar på sig vatten. Om dina ben är svullna och känns tunga kan du prova med stödstrumpor. Tala med din barnmorska eller hör efter på apoteket.
Har du börjat tänka på förlossningen? Känns det bra, roligt, spännande, ångestframkallande, häftigt?
Prata med din familj och dina vänner. Din barnmorska finns också där för att reda ut begrepp och lyssna till dina tankar.

Partner:
Många kvinnor känner av värk i ryggen eftersom barnets tyngd skapar en stor belastning på den.
Du kanske kan lindra besvären genom att ge massage.

Tvillingar:
Nu är du antagligen lika stor som en mamma som väntar ett barn är i vecka 40.
Men jämför inte allt för mycket, alla är olika.
I den här veckan föder 10 procent av dem som väntar tvillingar och 30 procent av dem som väntar trillingar.

Källa: se.babycenter.com, barntotal.se, vardguiden.se

Mina kommentarer:
Det ÄR olidligt otympligt och jobbigt nu!
Har börjat bli lite svullen nu...
Idag inhandlade jag massor på IKEA.
Passade på när det var "barnslig vecka" att handla
2 Gulliver spjälsängar, madrasser, lakan, badbalja, leksaker, skötbord, sovpåsar m.m
Jag har ont när jag är fysiskt aktiv så efter ett par timmar på IKEA så är jag helt slut ikväll.
Men att vila är inte så lätt heller då det är obekvämt hur jag än sitter eller ligger.
Suck! Det är bara att stå ut!
Hoppas dom stannar kvar minst en månad till dock, så att vi hinner bli färdiga med någonting i vårt hus.

Ha det så bra!
Pussokram...♥ från mig och tvillingarna i magen

Uträkning utgår från dagens datum: Ons 10 feb 2010
Din graviditet startade Fre 10 jul 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Fre 24 jul 2009 (ägglossningen).

 
 
Du är i vecka 31.
Du har gått 30 fulla veckor och 5 fulla dagar (v30+5).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 15 apr 2010
Du har 64 dagar kvar till beräknad förlossning.




Kommentarer
Postat av: Sanna

Hej! Tack för inlägget i min blogg!

Ja, du och jag skulle ju minsann inte slå några världsrekord i snabbhet ;). Nej, verkligen jobbigt att gå. Ibland känns det som om tvillingarna skulle få för sig att komma ut genom "underredet" då jag går ;), andra gånger känns allt nästan normalt. Så olika från dag till dag. I det stora hela mår jag superbra, har ibland haft mycket sammandragningar, men vissa dagar känns de knappt av. Det enda jag är irriterad över är att såna enkla saker som att vända sig i sängen, få på sig strumpor och skor, osv. att det ska vara så himla jobbigt! Jag får heller inte sova så bra som jag skulle vilja, men ser det som förberedelse för vad som komma skall. Jag tror du och jag får lite sömn sen när våra älskade tvillingar anlänt! Ha en trevlig alla ♥-ans dag! kramar

2010-02-14 @ 08:06:34
URL: http://ovninggertraning.blogg.se/
Postat av: Cecca

Sv: Oh, jag förstår det. Men du har ju inte allt för långt kvar att gå nu :) Men då har du ju tur, jag gick minsann upp 20 kg, men på ett sätt hade jag väl tur med för det mesta var vätska och försvann bara efter någon dag. :) Hur stor är du i SFmått? Jag minns att jag var uppe i 47 cm när jag var som störst, haha gigantisk! :)



Tack detsamma du, Kram! :)

2010-02-15 @ 00:04:47
URL: http://blackened.blogg.se/
Postat av: Lisa

hej gumman!



jo de e bara bra med mig..

själv då?

inte lång tid kvar nu :)

gud vad spännande!

men förstår att det är jobbigt med två.. har ju "bara" en och jag tycker det räcker, gott och väl!



ha en underbar dag gumman!

kramar.

2010-02-15 @ 09:47:43
URL: http://fliza83.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Hej hej!



Jag kan tänka mig att det börjar bli tungt nu! Känner igen mycket av det du skriver.

Tro bebbarna kommer den 17 april nämligen min födelsedag! :-) Haha hoppas dom stannar kvar ett tag till nu i magen. Kramar

2010-02-15 @ 10:16:44
URL: http://alexeys.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej vännen!



Nu är det fasen inte långt kvar...Ser att det är 60 dagar på din räknare här i menyn..



Hoppas allt är bra med dig och att din alla hjärtans dag var mysig!



Hoppas också allt går bra med huset! :)



kramar

2010-02-15 @ 11:43:31
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: Katja

Hejsan gumman!

Oj så långt du kommit.. hihi..

Å dubbelt så möe av allt får du inhandla ler..

Jo jag mår bra.. du då?

Kramar <3

2010-02-16 @ 11:48:04
URL: http://smultronduvan.blogg.se/
Postat av: Evelina

åh vad spännande!! nu är det inte långt kvar... hur känns det? hur förbereder man sig för livet med TVÅ små??



Kram!

2010-02-16 @ 21:17:03
URL: http://happilyeverafter.se
Postat av: Tova

Tack så mycket :) ja, min förlossning kommer jag nog inte glömma i första taget.. hihi. Och visst kan man känna sig lite stolt i efterhand, men själva situationen var ju sjukt läskig och jag hade ju inte så mycket val heller... han bara kom hehe.

Nästa gång föredrar jag nog en mer trygg BB-förlossning ;)

Kramar

2010-02-21 @ 22:35:27
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
30-åring bosatt vid småländska kusten.
Är gift sedan oktober -08.
Flyttade januari 2010 till hus, som vi renoverade hela undervåningen. Bara resten kvar ;)

Den 7 april 2010 fick vi tillökning av två små underbara varelser vid namn Cornelia & Maximilian.
Här får ni följa mitt liv. =)
Min vardag och livet med tvillingarna.

När du ändå är här skulle du göra mig väldigt glad om du lämnade en kommentar!

♥♥ NÄR TVÅ BLIR FYRA ♥♥
Kontakt: [email protected]