Gravid v17

Vecka 17

(med tvillingar)

Vikt: ca 135
CRL: 11,5 cm 
Full längd: ca 16 cm

I början av denna vecka är fostret 14 veckor gammalt.
Den lodräta fåran mellan näsan och överläppen blir synlig denna vecka.
Benens tillväxt skyndar ikapp armarna –nu är benen för första gången längre än armarna.
Fostret rör sig snabbt och mer kontrollerat än tidigare.
Skelettet består mest av ännu mjukt och böjligt brosk, men det kommer att hårdna senare.
En skyddande substans som kallas myelin börjar nu omsluta ryggmärgen.

Med hjälp av ett speciellt stetoskop är det nu möjligt att höra bebisens hjärtslag.
Det är både spännande och lugnande att höra det lilla hjärtat galoppera på. Om du är orolig för hur bebisen mår och utvecklas, kan det vara skönt att höra. Och om det börjar kännas som att graviditeten pågår för evigt, kan det vara kul att påminnas om vad som väntar efter 40 långa veckor.

Fostret sväljer fostervatten och kissar ut det igen. En viss mängd slaggprodukter samlas nu i embryots mage. Nu kan embryot suga, svälja, kissa, röra sig och tränar sig på att andas. Många börjar redan suga på tummen och fortsätter göra så i flera år.

DU:
Moderkakan växer med en otrolig hastiget tillsammans med bebisen, och vid förlossningen kommer den att väga nästan ett halvkilo. Såhär dags är moderkaken väl utvecklad och förser fostret med allt det behöver, och  för bort avfall som det inte längre behöver. Samtidigt flyttas livmodern uppåt i din mage och kan nu kännas 3-5 cm nedanför din navel. Den syns förmodligen tydligt att du är gravid vid det här laget och en viktökning på 2,5 till 4 kg är normal.

Kanske har du redan känt bebisen röra på sig i magen, men det är inte ovanligt att det dröjer ytterligare några veckor. Det kan vara mycket lugnande att känna bebisens rörelser därinne, även om det inte är varje dag, och veta att allt är väl.

Du kanske märker att tandkött och näsa böder lättare, vilket beror på ditt ökade blodtryck och ökade blodvolym. Detta är helt normalt och inget att oroa sig för.

Din växande livmoder påverkar din balans och det kan kännas lite ostadigt. Var lite försiktig och ha gärna stadiga, lågklackade skor.

Hur jag mår:
Mår mycket bättre idag (efter vaccinsprutan), både jag och mannen var helt utslagna igår...
Gravidmående: inget illamående, ingen speciell hunger =( hmm
Äter ändå som jag ska och försöker lägga till ett mellanmål =)
Jag längtar till nästa UL (nästa torsdag) så jag får se att allt är okej med dom =)
Är nojig och orolig nu och har varit sen vi såg dom sist.
Min bästaste Emma säger till mig att ha is i magen, att allt är okej...
Mmm, men jag är inte illamående längre och jag går inte upp något i vikt.
Sååå jag ÄR orolig =(
Men jag vet jag ska ha is i magen ;-)

Pussokram...♥


Kommentarer
Postat av: Anna-Maria

Hejsan..



Första gången jag kikar in här..

Och vill självklart passa på att säga Grattis till era bebisar i magen..



Hoppas allt kommer att gå bra och att du snart mår bättre av vaccinet..

Mitt varade i 3 dagar..



Ha en trevlig kväll..

2009-11-06 @ 18:16:39
URL: http://finatapeter.blogg.se/
Postat av: Lotta

Det är så spännande att följa bebisens/bebisarnas utveckling i magen.

Minns att jag köpte massor med böcker och tidningar där det stog om vad som händer dag för dag.

Ja du, min gamla älskling tålde tydligen inte att bli kastad i väggen...

Usch vad jag skäms, men så var det, jag var så j-la arg och frustrerad och det var den som var närmast.

Ta hand om er alla!

Kramen

2009-11-06 @ 18:31:41
URL: http://steinsdotter.blogg.se/
Postat av: Anne

Så härligt och skönt att du slipper vara illamående i alla fall!

Visst är det mysigt att få se dem och lyssna på hjärtljuden och dylikt?

Nu får du snart börja ta magbilder ;)

Ha det bäst stumpan! Kram

2009-11-07 @ 10:14:43
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Postat av: Linda

Jag håller med...ha is i magen.

Är det tvillingar??

Jag har inte hängt med, då jag varit på sjukhus.



UL är underbara. minns så väl...

och jag känner igen mig mycket i det du beskriver.

Men håll ut...

2009-11-07 @ 13:31:16
URL: http://banton.blogg.se/
Postat av: Afrodite

Åhhh, är det två underverk?! Det hade jag missat...dubbel njutning alltså! =)

Håller tummar och tår för att allt står rätt till med dina pluttar i magen! Kramen

2009-11-07 @ 14:47:27
URL: http://afrodite.blogg.se/
Postat av: tvillingmamman

GRATTIS! :) gud vad kul, åhh då har du verkligen något att se fram emot :D



undrar du nåt så kan du alltid fråga, eftersom jag själv varit där :) står så dålig på internet om tvillinggraviditet osv..



kram

2009-11-07 @ 18:56:58
URL: http://towebomaan.blogg.se/
Postat av: Anna

Dina små bebisar mår säkert alldeles utmärkt! Men jag kan förstå om du blir nojjig.



Min fredag var bra och svischa förbi gjorde den! Likaså denna dag! Skönt!



vad har du haft för dig i helgen då?



kramar

2009-11-07 @ 22:51:54
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: Anna

Men...!! Alltså jag är ju SUPERKASS!!

Ska du ha TVILLINGAR!! Dubbelt grattis och FÖRLÅT för att jag varit så dålig på att hålla koll... :)

Kul med graviditetsplåtningar och hoppas fotografen får tummen ur innan det är "för sent"... L

Det blev en riktigt bra plåtning och i morgon är det dags för nästa...

Kram och ha en jättebra lördagskväll!!

2009-11-07 @ 23:09:36
URL: http://miranna.se
Postat av: Pelle

Åh vad kul. Var ett tag sen sist jag var inne på bloggen. Grattis från mig till Er. Fantastiskt roligt.

Ta det lugnt och sköt om Er!

Kram

2009-11-08 @ 10:04:26
URL: http://blogg.aftonbladet.se/294
Postat av: tvillingmamman

hm jag vet inte :s men jag var beräknad till den 25 april och kortet togs typ den 9 januari!



jag gick upp 30 kg, men jag samlade på mig såå mycket vätska pga min havandeskapsförgiftning!

min barnmorska sa att med ett barn skulle man gå upp ca 7-10 kg normalt, och sen det dubbla med två..

Ibörjan tyckte inte jaG HELLER JAG GICK UPP ORDENTLIGT, men sen kom allt på en gång° :)

2009-11-08 @ 14:13:02
URL: http://towebomaan.blogg.se/
Postat av: Andro

Det kommer säkert att gå bra, även om jag fattar att du är orolig. Vad kul med två små därinne! :)



Jo, du har helt klart rätt att det blir betydligt lättare när man är ordentligt motiverad. När pluset kommer så kan jag ju säga att inte den minsta cigarett kommer att komma över mina läppar (eller vad man ska säga). Hade inte hört det där med att en cigarett är som två för den lille, men samtidigt så är det ju egentligen inte så svårt att tro. Men jag har nu en cigarett kvar i mitt paket och efter det så ska det inte bli några mer ^^



Kram!

2009-11-09 @ 12:21:37
URL: http://atypicalteenager.blogg.se/
Postat av: Andie

Grattis till tvillingarna!

2009-11-09 @ 13:55:59
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Postat av: Sofie

åh ska du ha tvillingar :D så sött!

2009-11-09 @ 19:57:33
URL: http://sofieomnell.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Grattis grattis :-)Du har en fantastik tid framför dig! Skönt att du mår bra! Jätte mysig blogg du har, här kommer jag kika in igen :-)



Kul att du gillar min design, jag har beställt den av Tantkim hon e så duktig.



Ha en bra kväll.

Kram

2009-11-09 @ 20:16:29
URL: http://alexeys.blogg.se/
Postat av: MANDRAGORA | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa

Grattis till tvillingarna!



Jag är gravid med mitt första barn som är beräknat till den 23 februari. Nu är jag i vecka 25 (24+5) och varje vecka är ett äventyr.

2009-11-09 @ 20:31:21
URL: http://shakti.blogg.se/
Postat av: Annas inspiration

Åh grattis, vad roligt att ni ska ha twins :-)



ha en mysig kväll

kramar

2009-11-10 @ 18:01:48
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: frida

Hej.

Kom in på din sida efter jag sökte google lite. Såg att du väntar tvillingar.. vad spännande. Och det är lite därför jag skriver till dig. Jag väntar mitt andra barn och funderar lite om det kanske är tvillingar. Är i vecka 16 nu. Hur kände du dig när du var runt vecka 16?var du stor?kände du sparkar osv? vore jätte tacksam för svar.

Mvh Frida

2010-04-23 @ 12:30:37
URL: http://frudernmar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
30-åring bosatt vid småländska kusten.
Är gift sedan oktober -08.
Flyttade januari 2010 till hus, som vi renoverade hela undervåningen. Bara resten kvar ;)

Den 7 april 2010 fick vi tillökning av två små underbara varelser vid namn Cornelia & Maximilian.
Här får ni följa mitt liv. =)
Min vardag och livet med tvillingarna.

När du ändå är här skulle du göra mig väldigt glad om du lämnade en kommentar!

♥♥ NÄR TVÅ BLIR FYRA ♥♥
Kontakt: [email protected]