Gravid v18

Gravid v18 (går in i 19:e veckan)


Barnet

Barnet är känsligt för ljus, det kan göra olika grimaser, vinka och reagerar på ljud och buffar.
Nu befinner sig hjärnan i ett händelserikt utvecklingsstadium.
Vikt ca 220 gram.
Om det är din första graviditet kan det vara bra att veta att det inte är magen som kurrar utan barnet som rör sig. Nu kan du vara riktigt säker på att det finns en baby där inne. Vid det här laget är du förmodligen lika pigg som innan graviditeten och det är möjligt att sexlusten ökar. Höga östrogenhalter i din kropp får blodmängden i bäcken- området att öka. Detta bidrar till att du oftare och snabbare än vanligt blir sexuellt upphetsad. Varsamma samlag under graviditeten är helt riskfritt, men kontakta din MVC om du är orolig.

Det 16 veckor gamla barnet är nu 14cm långt mellan huvud och stjärt. En enormt aktiv period börjar med rejäla träningspass. Han eller hon vrider och vänder på sig, sparkar och slår. Små luftbubblor som kallas alveoler eller lungblåsor bildas nu i lungorna. Fingrar och tår ser alltmer färdiga ut, och de virvlar och ränder som utgör barnets unika fingeravtryck börjar framträda. Nu ligger ögonen i rätt läge och i tarmen har barnets första avföring samlats - barnbeck. Om det skall bli en pojke så bildas prostatan nu.


Mamma
Du kan ha ökat mellan ungefär tre och sex kilo vid det här laget. Det är helt normalt och du kommer att gå upp ännu mer. Det kan kännas konstigt om du är van vid en konstant vikt men viktökning är ett tecken på att allt är som det ska. Vill du visa den växande magen lite extra, är det nu bra tid att beställa Bebiströjan

Resa
Många passar på att resa under graviditeten. Du kan resa som vanligt med flyg, båt, bil eller tåg. Om du är frisk finns det inga medicinska orsaker som hindrar dig från att resa, men det kan däremot kännas obekvämt och omständligt. Gör det som känns bäst för er.

Pappa/partner

En delaktig blivande pappa har en betydelsefull roll under graviditeten. Rent fysiskt är det kvinnan som är gravid och som är i centrum. Men graviditeten påverkar er båda. Ditt engagemang och stöd till henne gör det lättare. Ditt deltagande bör inte bara handla om att serva din partner. Du måste också ta fasta på dina behov och frågor. En god relation kännetecknas av att båda mår bra, tillsammans och som individer.

Hos barnmorskan/kontroller
Ultraljud

Ultraljud, som är frivilligt, görs på de flesta gravida vid graviditetsvecka 15 till 20. Ibland kan du få göra en undersökning tidigare eller senare beroende vad som behöver kontrolleras vid just din graviditet, men vanligtvis vid graviditetsvecka 17 till 19. Du har fått en inbjudan till en ultraljudsundersökning. Med ultraljud kan man fastställa tiden för förlossningen. Man kan också se hur mycket barnet har vuxit, om det är ett eller fler barn, var moderkakan sitter och om det finns allvarliga missbildningar. Du och din partner får möjlighet att se barnet på en bildskärm. Ni kanske ser armar, ben, ryggraden och hur hjärtat slår. Det är spännande och många tycker att barnet blir mer verkligt.

Källa:
Vårdguiden.se

Egen kommentar: Det står olika överallt så bebisarnas utveckling verkar ju inte gå att säga exakt men på ett ungefär iaf. Hon som gör ultraljuden på mig sa om bebisarnas längd att man säger att dom är så många centimeter som den veckan man är i. Så mina skulle alltså vara 18 cm nu då, hmmm...
Och att man räknar så ett tag sen så ökar det ju något eftersom dom brukar ligga runt 50 cm efter 40 gångna veckor.
Jag har inte alls gått på mig så mycket som dom beskriver här (som borde gälla en bebis och inte två) utan kanske 3kg totalt.
Det där med att resa eller iaf att flyga har jag läst någon annanstans att flygbolagen inte tillåter en att flyga så fort man gått in i v26. För att trycket kan sätta igång förlossningen. Ingen risk, jag ska inte flyga någonstans ändå =)
Jag har ju precis gjort världens resa!

Angående ultraljuden så har jag ju faktiskt lyckats få fyra redan (jag som trodde från början att jag skulle få vänta till v17 för o göra det första). Jag försökte ju boka ett UL någon månad innan vi skulle resa till USA men i Västervik vägrade dom och tyckte inte att jag hade någon särskild anledning att göra det så tidigt.
Men så fick jag ju tyvärr en blödning och då var jag tvungen att göra VUL på en privatklinik i stan.
Det var då vi fick veta att det var två =) Såååå overkligt ju...
Det andra UL var ett NUPP-test och det tredje var när vi kom hem från USA och jag var väääldigt orolig och nojjig (som vanligt). Det fjärde (egentligen det första riktiga som alla får) gjorde vi ju igår.
Så med en tvilling graviditet så har jag tre ordinarie UL kvar.
Jag längtar efter att lyssna på dom nu =)
Är också extremt sugen på att göra ett 3D ultraljud i Linköping (kolla crocus.se).

Hittade en bild på hur det kan se ut när två trängs i magen. Denna bild illustrerar 16 veckor (så både jag och dom är ju liiite större;-))...





Nä nu ska jag fixa spännband och filtar.
Om ett par timmar åker vi ner till Kalmar med ett släp för att hämta en ursnygg skinnsoffa.
Jag ska inte bära, lovar!
Pussokram...♥


Kommentarer
Postat av: Maria

Vad skönt att allt såg bra ut på ultraljudet!

Roligt med ny soffa:-)



Sv: Jag hade blödning först i v7, v25 & v39. Jag gjorde också ett antal fler ultraljud än normalt, men det var väldigt skönt att få se att allt var bra trots blödningarna.



Hoppas att ni har en trevlig kväll & ta väl hand om dig & magen.



Kram Kram

2009-11-13 @ 21:20:49
URL: http://sagafia.blogg.se/
Postat av: Lotta

Kul att följa bebisarnas utveckling!

Snart är du halvvägs...

Kramen

2009-11-14 @ 17:50:44
URL: http://steinsdotter.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Ha ha det är bra att du inte bär för det får du INTE :-) Hoppas det gick bra!



Ha de så gott!

Kram

2009-11-14 @ 23:11:43
URL: http://alexeys.blogg.se/
Postat av: Lisa

Åh vad spännande :)

Nej jag tog mina järntabletter tillsammans med vatten som det stod att man skulle.. men antar att jag kanske drack lite för lite, nu är det iaf bättre så det e skönt :)

Åh jag vill se bild på gravidmagen med, så spännande med två där inne :)

Hihi..

Hoppas att ni får en bra söndag!

kramar.

2009-11-15 @ 10:13:04
URL: http://fliza83.blogg.se/
Postat av: Tova

Åh, guud så spännande med tvillingar :)

Själv väntar jag en pojke till januari... känns så overkligt att få bli mamma!



Tycker det känns som jag var i v. 18 nyss och vi gjorde ultraljudet, men nu har jag kommit till v. 32. Tiden går så fort!

hoppas ni haft en skön helg!

2009-11-15 @ 19:11:14
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet
Postat av: Tova

Haha ja, jag förstår inte vad min sambo har emot det heller ;) killar som man tycker borde fascineras av såna hi-tech 3D-prylar, men de verkar tydligen vara lite mer "traditionella" när det gäller ultraljud... tycker det var en jättefin upplevelse iaf! Och de borde ju ge samma pris även om det är tvillingar, tycker jag iaf! :)

Har ni tagit reda på könet på pluttarna då?

2009-11-18 @ 11:40:15
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
30-åring bosatt vid småländska kusten.
Är gift sedan oktober -08.
Flyttade januari 2010 till hus, som vi renoverade hela undervåningen. Bara resten kvar ;)

Den 7 april 2010 fick vi tillökning av två små underbara varelser vid namn Cornelia & Maximilian.
Här får ni följa mitt liv. =)
Min vardag och livet med tvillingarna.

När du ändå är här skulle du göra mig väldigt glad om du lämnade en kommentar!

♥♥ NÄR TVÅ BLIR FYRA ♥♥
Kontakt: [email protected]