Vecka 29+3

Nu är du 29 veckor gången (eller gravid i 30:e veckan, om du föredrar att räkna så).

Bebisarna:
Bebisarna producerar mer kroppsfett som gör att det verkar mindre rynkigt nu.
Bebisarna förbereder sig också på andningen utanför mammans mage genom att härma andningsrörelser. Rörelserna är rytmiska och kan till och med göra att bebisarna börjar hicka.
Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer.

Bebisarnas näringsbehov blir större under tredje trimestern och du behöver äta mycket protein, C-vitamin, folsyra, järn och kalcium (ca 200 mg går åt varje dag till att bygga upp bebisarnas skelett), så se till att äta mat som är rik på dessa näringsämnen. Skelettet byggs som sagt upp nu, liksom hjärnan, musklerna och lungorna.


Mamma:

Att du ha en god hållning är viktigt för att minska belastningsskadorna på din rygg. Förstoppning är också ett vanligt problem. Det kan bero på att du motionerar mindre och att hormonet progesteron hämmar tarmrörelserna. Om du tar järntillskott så bidrar det också till trög mage. Motionera regelbundet, drick mycket vatten och ät fiberrik mat. Passa också på att börja ladda kolhydrater inför förlossningen.
Ät rätt, det påverkar mer än du tror och du kan må mycket bättre.

Nu har tre fjärdedelar gått av din graviditet, bara tio veckor kvar. Det kan vara bra att fundera lite över hur det kommer att bli när barnen kommit ut. Passa på att göra sånt som du gissar att du inte hinner sedan.
Gå på bio, fika med en kompis, gå till tandläkaren eller frisören. Barnens tyngd kan göra det svårt att hålla balansen. 

Partnern:

Om ni vill inreda en barnkammare kan det vara en bra tid att göra det nu. Efter förlossningen är det svårt att få tid för några större projekt. Dessutom är det inte nyttigt för barnet att andas in byggdamm eller färglukt.

Tvillingar:
Fram till vecka 30 har tvillingfoster samma tillväxt som ensamma foster men från och med vecka 30 minskar tvillingfostrens tillväxt. De har mindre plats i livmodern än ensamma barn.


Källa: se.babycenter.se, barntotal.se, vardguiden.se


Mina kommentarer:
Viktuppgång sedan graviditetens start: +10kg (allt sitter på magen än så länge)
Magen är gigantisk!
Senast uppmätta SF-mått: 39 cm (och de var nästan en vecka sen)
Det är tungt, otympligt, har sömnlösa nätter, värk och massa sammandragningar så  fort jag försöker vara lite aktiv. Så vila är bäst =) 
Jag börjar bli nervös inför vad som komma skall, förlossningen...




Aslan ville vara med på kortet =)


Ha det så bra!
Pussokram...♥ från mig och tvillingarna i magen
 


Kommentarer
Postat av: Anne

Så fin mage! Det är väl så stor jag är nu...

Ja dessa sömnlösa nätter kan ju ta knäcken på en, suck...men snart går det över!

Så spännande, om ett par veckor har jag fått min bebis och du blir nog inte så långt efter ;)

Ha en skön kväll och klappa magen! Kram

2010-02-01 @ 18:48:30
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Postat av: Lisa

Guuud vad fin du är!!

Förstår att det e drygt, men så är det väl extra jobbigt med två stycken i magen med..

Vila på!!

Kramar.

2010-02-01 @ 18:55:25
URL: http://fliza83.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Halloj!



Vilken fin mage :-) Nu är det inte så långt kvar! Skönt att allt sitter på magen än så länge, blir så jobbigt om man samlar på sig massa vätska.

Så söte kisse :-)

Kramar

2010-02-05 @ 14:34:05
URL: http://alexeys.blogg.se/
Postat av: Cecca [Tvillingmamma]

Grattis till tvillinggraviditeten! :D Jag såg att du hade kommenterat på min blogg på familjelivs hemsida. Hur går det för dig? Börjar det bli hemskt tungt? Jag var mest sängliggandes på slutet, det var så jobbigt, haha. :) Hoppas allt är bra! Kram

2010-02-05 @ 17:44:33
URL: http://blackened.blogg.se/
Postat av: Tessan

Wow, vilken underbart fin mage! Hoppas du mår bra. Spännande det där med twins, min bästa vän fick för 2 veckor sen reda på att de väntar twins med, omtumlande för dem. Men nu börjar de vänja sig vid tanken. Kram

2010-02-07 @ 11:27:53
URL: http://tessilooo.blogspot.com/
Postat av: Sara

ramlade in på din blogg och blev så nyfiken=)

Grattis till bebbarna i magen!

O vilken magen sen, hehe när jag var i den veckan hade jag ett sf-mått på 31cm haha=)

2010-02-07 @ 14:23:52
URL: http://sajo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
30-åring bosatt vid småländska kusten.
Är gift sedan oktober -08.
Flyttade januari 2010 till hus, som vi renoverade hela undervåningen. Bara resten kvar ;)

Den 7 april 2010 fick vi tillökning av två små underbara varelser vid namn Cornelia & Maximilian.
Här får ni följa mitt liv. =)
Min vardag och livet med tvillingarna.

När du ändå är här skulle du göra mig väldigt glad om du lämnade en kommentar!

♥♥ NÄR TVÅ BLIR FYRA ♥♥
Kontakt: [email protected]