Vecka 37+5

Nu är du 37 veckor gången (eller gravid i 38:e veckan, om du föredrar att räkna så).

Nu väger bebisen kring 2,8 kg och är cirka 50 cm lång. Bebisens huvud ligger nu förmodligen nere i ditt bäcken och skyddas av den omgivande benstrukturen. Detta ger benen och underkroppen mer plats att växa.

Många bebisar har nu huvudet fullt av hår som är ungefär 2,5 cm långt. Men det behöver inte ha samma färg som ditt – mörkhåriga par kan bli överraskade av nyfödda bebisar mer blont eller rött hår och ljushåriga föräldrar kan få bebisar med mörkt hår. Och så finns det förstås bebisar som inte har något hår alls.

A propos hår, så har nu det mesta av den duniga kroppsbehåring som kallas lanugo och som din bebis haft sedan 26 veckor försvunnit, liksom det mesta av fosterfettet (vernix caseosa). Bebisen sväljer detta, liksom andra avsöndringar, och lagrar dem i tarmarna. Detta kommer att bli bebisens första bajs, som kallas barnbeck (eller mekonium).

Ungefär vid den här tiden börjar många kvinnor bli oroliga för att de inte kommer att känna igen när förlossningen börjar.


Källa: se.babycenter.com



Kommer ni ihåg den här bilden när vi skulle flyga hem från Miami?
Jag är här i v. 13 eller 14...



Lite skillnad från idag va? Bilden till höger är jag i 37+1... Känner mig sprickfärdig!!!
Är riktigt trött på att bära på detta nu, längtar ut dom =)

Idag var vi inne hos barnmorskan och hon har bokat in mig för en tid på förlossningen i Västervik idag.
För att jag har myyyycke högre blodtryck än vad jag brukar. 140/100
Och jag har nästan nässelutslag på magen för att jag har sån fruktansvärd klåda!
Hon trodde jag skulle bli inlagd, men vi får väl se... Törs inte hoppas för mycket =)
Men snaaart är dom här bebisarna.
Är riiiiiiktigt nervös nu!

Hoppas alla får en riktigt trevlig påsk!

Ha det så bra!
Pussokram...♥ från mig och tvillingarna i magen




Kommentarer
Postat av: Mia

Du har nån timme på dej här nu o kläcka dem te 1.e april som jag trott :D Så kom igen! ;) skämt o sido. Hoppas det går SUPERbra när det nu gäller <3



O jaaa det va lite skillnad där på fotona du la upp, gulligt haha.



Kram!!

2010-04-01 @ 22:18:56
URL: http://pue,nu
Postat av: Sanna

Lycka till sen när det är dags! :)

2010-04-02 @ 08:13:47
URL: http://ovninggertraning.blogg.se/
Postat av: Eva

Hej!

Sökte lite på tvillingar idag på google och hittade din blogg då. :) Spännande att läsa eftersom vi väntar tvillingar i augusti. Är i v20 på måndag. Hoppas allt går bra för dig.

2010-04-02 @ 15:29:02
Postat av: Anna-Maria

Ojoj vad magen växer..

Det var länge sedan jag var in här och hälsade på..

Härligt att snart är era underbara bebisar hos er.. =)



Önskar dig en underbar påsk..

2010-04-03 @ 15:52:34
URL: http://finatapeter.blogg.se/
Postat av: Lotta

Wow vilken härlig mage.

Ja tänk så fort det gått.

Snart har ni de båda i er famn.

Snart!

Kramar och lyckönskningar!

2010-04-04 @ 18:31:54
URL: http://steinsdotter.blogg.se/
Postat av: Anna

Oj vilken skillnad!! :-)



Är så nyfiken på om dom små kommit ut!!



Hoppas ni haft en bra påsk!



kramar Anna

2010-04-04 @ 18:33:16
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: Maria

Förstår att du är trött på magen nu..

Men snart har du de små liven hos dig!



Många kramar & lycka till!

2010-04-04 @ 21:23:47
URL: http://sagafia.se
Postat av: Linda

Vad spännade!

Du är jättefin!

Men jag förstår din känsla och jag hade också nässelutslag på magen.

2010-04-07 @ 10:35:54
URL: http://banton.blogg.se/
Postat av: annapanna

hihihihi känner igen den där magen! Precis en sådan hade jag innan mina babies föddes i vecka 37...

2011-02-01 @ 23:39:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
30-åring bosatt vid småländska kusten.
Är gift sedan oktober -08.
Flyttade januari 2010 till hus, som vi renoverade hela undervåningen. Bara resten kvar ;)

Den 7 april 2010 fick vi tillökning av två små underbara varelser vid namn Cornelia & Maximilian.
Här får ni följa mitt liv. =)
Min vardag och livet med tvillingarna.

När du ändå är här skulle du göra mig väldigt glad om du lämnade en kommentar!

♥♥ NÄR TVÅ BLIR FYRA ♥♥
Kontakt: [email protected]